O glasbi s poslanstvom.
12. april 2016
jaka_kopac_present_thoughts

Jaka Kopach New York Quartet: Present Thoughts

Album, ki z izredno tankočutnostjo krmari med tradicionalnimi in nekoliko sodobnejšimi jazzovskimi oblikami, da bi v njej na kar se da subtilen način prišla do izraza osebnost avtorja ter se spojila z značaji ostalih glasbenikov in poslušalcev.

 

Barnette Records, 2016

Med tiste slovenske glasbenike, ki so v tujini precej bolj reprezentativni, kot na domačih tleh, zagotovo sodi tudi saksofonist in komponist Jaka Kopač, ki je svoje formalno izobraževanje končal na eminentni Sibeliusovi akademiji v Helsinkih na Finskem ter se sočasno večkrat izpopolnjeval v New Yorku, medtem ko svoje neformalno znanje ter izkušnje nabira skozi koncertno muziciranje s številnimi priznanimi imeni tako evropske kot ameriške jazzovske scene. Glasbenik, po duši usmerjen k tradicionalnim glasbenim oblikam, se po prvencu Almost There, izdanem tekom študija na Finskem, predstavlja z zasedbo ameriških glasbenikov, s katerimi se je v nekoliko spremenjeni sestavi pred kratkim mudil na evropski turneji. Z avtorskimi kompozicijami je uspel med svoje vrste privabiti tri zvezdnike newyorške jazzovske scene: pianista Orrina Evansa, basista Vicenta Archerja in bobnarja Willieja Jonesa III, medtem ko je producentski del prevzel David Stoller in zvočne finese zaokrožil Michael Marciano, prejemnik dveh grammyjev.

Sedem avtorskih skladb nadvse slikovito oriše prepoznaven rokopis Jake Kopača, ki mnoge kompozicije gradi na nekoliko svojstven način. Z osrednjim motivom namreč proti bolj ali manj ustaljenim pričakovanjem pogosto postreže že na samem pričetku skladbe. Ti v nadaljevanju predstavljajo osnovo za improvizacijske vložke, s katerimi sodelujoči, povsem enakovredno soudeleženi v muziciranju, razbijejo strogost tradicionalnih glasbenih oblik. Na ta način posameznim kompozicijam vdahnejo življenje in jih iz statičnih glasbenih kreatur spremenijo v neprestano razvijajoče se umetnine, katerih gibanje kljub vsemu ostaja znotraj začrtanih okvirov. Takšni sta denimo skladbi Thunder, ki je album tudi najavila, in Twin Brothers, v kateri gostuje ena najboljših vokalistk mlajše generacije pri nas, Nina Strnad. Nekoliko zvočno bolj odprta je skladba Hope, ki v določenih trenutkih spomni na skladbo Blase legendarnega Archieja Sheppa. A glasbena širina, četudi vpeta v klasične oblike jazzovske glasbe, obogatene z improvizacijskimi deli, se v največji meri izraža v popolnem ravnovesju med skladbami živahnejše in močnejše narave (Thunder, Challenge) ter baladami, kakršna je denimo Shiki, strastna in tiha skladba pomladnega, prebujajočega se vzdušja, v kateri se glasbeniki Jaki umaknejo, kot tudi v uvodnem delu skladbe, naslovljene Easy To Remember. Izjema je nežen klavirski solo, ki še dodatno poudari dovzetnost za brezbesedno pripovedovanje avtorja, ki se tako avtorsko kot izvajalsko čuti dovolj močnega, da osrednjo vlogo pogostokrat spoštljivo prepusti drugim. Album zaokroži s priredbo Say It Over And Over Again, pripadnico klasične jazzovske pesmarice avtorjev Jimmyja McHougha in Franka Loesserja.

Glasba, vpeta na ta izdelek, ki je nedavno izšel v Avstriji, bi po sodelujočih glasbenikih iz Amerike ne bil nič posebnega, saj je tovrstnih sodelovanj med slovenskimi jazzovskimi glasbeniki kar precej, a se ta od tovrstnih albumov razlikuje v najbolj preprosti postavki. Present Thoughts namreč ne skuša iznajti nove glasbene govorice, ki vseprepogostokrat ostaja preabstraktna, da bi v njej poslušalci mogli najti (svojo) zgodbo. Present Thoughts za razliko od le-teh vrača h koreninam in k izviru, kjer se je vse pričelo, vendar na tej poti išče svoje videnje, dojemanje in razumevanje, kar kaže na izredno zrelega avtorja, ki stremi k dovršenosti, a ne na račun izgube lastne osebnosti. Prav iz teh razlogov je iskrenost, s katero se Jaka Kopač s svojim izrednim občutkom za fraziranje zavezuje glasbi, tako otipljiva in tudi prepričljiva.

Nina Novak

Jazzopis, številka 1, 2017

jazzopis_naslovka

Jazzetna

Jazzetna izpostavlja glasbo s poslanstvom in o njej piše s poslanstvom. V središče postavlja jazz in etno, vendar beseda o glasbi nikakor ni omejena izključno nanju, temveč na vso kakovostno (slovensko) glasbo, ki sicer marsikdaj težko najde pot do javnosti. Prav zato objava na Jazzetni pomeni več, kakor sama ocena plošče.

Poleg tega Jazzetna nudi raznovrstno strokovno podporo, vključujoč pripravo vseh vrst promocijskih besedil in celovito svetovanje posameznim izvajalcem (Nina Strnad, Jaka Kopač, Taša, Aleksander Novak idr.) ter festivalom (priprava programskih knjižic idr., Festival slovenskega jazza, Jazz Ravne, Cankarjev dom). Zadolžena je za vsebinsko zasnovo Jazzopisa in v sodelovanju z Mestno knjižnico Ljubljana prireja mesečne pogovore z jazzovskimi glasbeniki pod naslovom Nova frekvenca.

Z željo po sodelovanju se obrnite na elektronsko pošto.

Naročite se na e-Novice