O glasbi s poslanstvom.
16. oktober 2018

Ólafur Arnalds (fotografija: Benjamin Fardman)

Čeprav elektronsko obarvana, je glasba islandskega pianista skrajno prečiščena, zaradi česar navdaja z mirom.

 

13. oktober 2018 / Gallusova dvorana, Cankarjev dom, Ljubljana

Osvetljena dvorana, zavezana molku, odsotnost glasbenikov in tiha, nežna, nekoliko sramežljiva klavirska glasba. Še preden se je pianist Ólafur Arnalds sploh povzpel na oder, je dal slutiti, da bo njegov prvi slovenski koncert, ki je potekal v okviru abonmajskega cikla Glasbe sveta, konceptualno naravnan in zavezan tako drugačnosti kot značilnemu severnjaškemu minimalizmu, kar je povsem v nasprotju s hardcore in metalsko glasbo, kamor segajo njegovi začetki. Gre za enega najpopularnejših islandskih glasbenikov, znanem predvsem po odrskih atrakcijah, ki so jih bili deležni tudi slovenski poslušalci. Oder impozantne Gallusove dvorane je bil namreč zapolnjen s posebno zbirko klavirjev in sintetizatorjev, pri čemer sta največ pozornosti plenila mehanična klavirja, ki sta delo samega umetnika ter njegovih sodelavcev. Oba premoreta po meri narejeno programsko opremo, ki generira svojstveno zvočno podobo, obenem pa ostajata kompozicijsko orodje in spodbuda kreativnemu procesu. Glasbeniku so se sicer pri muziciranju pridružili še člani godalnega kvarteta in tolkalec, medtem ko gre posebno vlogo pripisati tudi elektronskim efektom in občinstvu, za katerega pianist verjame, da je pomemben del vsake koncertne izvedbe.

Tudi zato je že pri drugi skladbi prisotne povabil k petju, njihov prispevek posnel in navsezadnje uporabil. Skrbno odmerjeno in prečiščeno, kot so okrnjena tudi elektronska pomagala, čeprav je njihova gostota precejšnja. Vendar so ta vedno v službi razpoloženjskega vzdušja, ki ob pomoči posameznih godalnih linij, in te dobesedno pojejo, razvijejo islandsko melanholijo. Število posameznih tonov je zminimalizirano do skrajnosti, melodije so spevne in mehke, včasih kar nekako prazne, zaradi česar se zdi, da tisto najpomembnejše ostaja skrito. Namerno, kajti Arnalds posameznika vabi predvsem na glasbeno potovanje in mu pri tem ponuja le vzgib za raziskovanje lastnega uma, telesa, življenja ali sveta. A dinamika ne izostane, k čemer pripomorejo tudi lučni efekti, ki razbijejo celovitost. Skladbe premorejo obilo ponavljajočih se motivov, še posebno v godalih, kjer občasno eden izmed njih, najpogosteje prvi violinist, povede, medtem ko je prispevek tolkalca skrajno skromen, kar povsem ustreza usmerjenosti albuma re:member, ki ga glasbenik predstavlja v sklopu turneje.

Z muzikalnega stališča gre torej za nadvse preprosto in intimno glasbo, kjer ima tišina na trenutke celo osrednjo vlogo in se zdi, da posamezni toni prihajajo le od enega samega pianista, ne pa kar treh klavirjev in enega sintetizatorja, če godalni kvartet in tolkalca odmislimo. S tehničnega vidika pa za zahteven projekt, medtem ko v izvedbenem smislu prevladuje ambientalnost, pri čemer osrednjo vlogo odigrajo različni elektronski efekti, s katerimi čistost glasbe, presenetljivo, nikakor ni oskrunjena. Zdi se, da je čar te glasbe prav zato v odprtosti in nedorečenosti, ki dopušča raznolikost in s tem spodbuja enakopravnost vseh. Žanrov, občutij, ljudi.

Nina Novak

Jazzopis, september 2018

Jazzetna

Jazzetna izpostavlja glasbo s poslanstvom in o njej piše s poslanstvom. V središče postavlja jazz in etno, vendar beseda o glasbi nikakor ni omejena izključno nanju, temveč na vso kakovostno (slovensko) glasbo, ki sicer marsikdaj težko najde pot do javnosti. Prav zato objava na Jazzetni pomeni več, kakor sama ocena plošče.

Poleg tega Jazzetna nudi raznovrstno strokovno podporo, vključujoč pripravo vseh vrst promocijskih besedil in celovito svetovanje posameznim izvajalcem (Nina Strnad, Jaka Kopač idr.) ter festivalom (priprava programskih knjižic idr., Festival slovenskega jazza, Jazz Ravne, Cankarjev dom). Zadolžena je za vsebinsko zasnovo Jazzopisa in v sodelovanju z Mestno knjižnico Ljubljana prireja mesečne pogovore z jazzovskimi glasbeniki pod naslovom Nova frekvenca, medtem ko na televiziji ETV vodi lastno oddajo Jazz z Nino.

Z željo po sodelovanju se obrnite na elektronsko pošto.

Naročite se na e-Novice