O glasbi s poslanstvom.
3. april 2018

Samo Salamon Bassless Trio: Little River

Umirjena živost.

 

Samo Records, 2015

Samo Šalamon, edini slovenski glasbenik, čigar album Ornethology je bil uvrščen v Penguinov vodnik 1001 najboljših jazzovskih plošč vseh časov, je izjemno ploden, a tudi vsestranski avtor. Stilsko raznolike kompozicije mu predstavljajo izhodišče za sodelovanja s povečini tujimi glasbeniki, katerih reputacija v svetu je impresivna. Tako je sodeloval že z Johnom Scofieldom, Markom Turnerjem, Johnom Hebertom, Mattom Brewerjem, če jih omenimo le nekaj. Album Little River, o katerem teče beseda, je bil posnet pred petimi leti na evropski turneji, kjer sta se Samu na kitari pridružila italijanski bobnar Roberto Dani, sicer kitaristov že dobri znanec, in ameriški pihalec, prepoznaven po delovanju v zasedbi Oregon, ki je bila aktivna v sedemdesetih letih minulega stoletja. In prav Paul McCandless s svojim bogatim naborom pihal – poprime za sopranski saksofon, oboo in basovski klarinet – umesti Samove skladbe v ambientalnosti zavezano zvočnost.

Pri tem se ne ozira le po svobodi improvizacije, katerih osnova je kitarska spremljava, medtem ko se mednju kradejo minimalni bobnarski efekti in ritmični obrazci, temveč tudi po jazzovskih pristopih, ki jih pogosto dopolnjuje z elementi tradicionalne in klasične glasbe. Morda prav zato Little River zlahka umestimo v naravo, ob reko sredi pragozda. Takšna je denimo že uvodna skladba Hebe, ki se razvija postopoma in slika prvobitnost tako življenja kot zvoka, pri čemer sta oba posejana z lahkotnostjo. Tudi Kei’s Garden je z leitmotivom na kitari in osrednjo melodijo na pihalih igriva, instrumenti pa so si med seboj v dialogu. Slednji sicer prevlada v Asking for a Break. V vseh njih je potrebno prisluhniti ne le glasbi, temveč tudi tišini, iz katere ta vznika in se razrašča do osrednjega (obrednega) dogajanja, ki niti ni nujno dorečen, marveč morda le nakaže pot. Najboljši primer tega bi bila naslovna skladba, medtem ko Blown Away izstopa s surovejšimi kitarskimi vložki, zaradi katerih je tudi osnovna melodija v pihalih nekoliko bolj groba in energična, prav tako odprta. Naboj glasbe v tem primeru prevlada nad estetiko lepega, oprto na mehkost in nežnost v večini preostalih skladb, medtem ko je Remy v tem pogledu manj izrazit.

Iz vsega napisanega torej sledi, da je Little River v strogo zvokovnem pogledu dvojna plošča. V eno skupino bi namreč lahko zvrstili kompozicije z obilico dogajanja, prepletanjem posamičnih instrumentov in močno energijo – kot barvitost vsakega dne –, in v drugo tiste, ki več pozornosti posvetijo tistemu znotraj, in ne zunaj nas, trenutkom, ko se vse umirja, kakor se v prebujanju ali zatonu dneva. Poosebljanje tega slednjega sta Northern Wind, nežna, razvijajoča se variacija osrednje teme, a tudi sklepna Summer Strawberries, polna naravnih zvokov. Prav zato je ta album v prvi vrsti nekaj izredno naravnega, nekaj, kar je del vseh nas. Je iskanje upanja, ohranjanje hrepenenja, zmožnost ugledati male, svetle reči in doživljanje vsega, kar se skriva v nas. Kajti ta svet je bogatejši od tistega, ki nas obdaja. In če se zavežemo vsem malo prej navedenim zakonitostim, so tekmovanja, posledično dokazovanja, povsem nepotrebna. Little River je pač le medigra treh glasbenikov, ki so se zavezali življenju in ki prav tega skušajo izživeti skozi glasbo.

Nina Novak

Podprite Jazzopis, edini slovenski časopis o jazzu
Jazzetna

Jazzetna izpostavlja glasbo s poslanstvom in o njej piše s poslanstvom. V središče postavlja jazz in etno, vendar beseda o glasbi nikakor ni omejena izključno nanju, temveč na vso kakovostno (slovensko) glasbo, ki sicer marsikdaj težko najde pot do javnosti. Prav zato objava na Jazzetni pomeni več, kakor sama ocena plošče.

Poleg tega Jazzetna nudi raznovrstno strokovno podporo, vključujoč pripravo vseh vrst promocijskih besedil in celovito svetovanje posameznim izvajalcem (Nina Strnad, Jaka Kopač idr.) ter festivalom (priprava programskih knjižic idr., Festival slovenskega jazza, Jazz Ravne, Cankarjev dom). Zadolžena je za vsebinsko zasnovo Jazzopisa in v sodelovanju z Mestno knjižnico Ljubljana prireja mesečne pogovore z jazzovskimi glasbeniki pod naslovom Nova frekvenca, medtem ko na televiziji ETV vodi lastno oddajo Jazz z Nino.

Z željo po sodelovanju se obrnite na elektronsko pošto.

Naročite se na e-Novice